Rubriky
20. století

Palazzo della Civiltà Italiana

Také známá jako „hranaté koloseum“, díky nápadně podobné struktuře antickému Koloseu. Tento palác byl postaven v roce 1935, navržen architektem Giovannim Guerinim, Ernestem Brunem La Padulem a Mariem Romanem, dostavěn v roce 1940 . Původně měl být součástí světové exhibice v roce 1942 sloužící k propagandě fašistického režimu. Nachází se v Římské čtvrti „Esposizione Universale Roma“. Celá budova je postavena v italském realismu.

20.století / Itálie, Evropa

Také známá jako „hranaté koloseum“, díky nápadně podobné struktuře antickému Koloseu. Tento palác byl postaven v roce 1935, navržen architektem Giovannim Guerinim, Ernestem Brunem La Padulem a Mariem Romanem, dostavěn v roce 1940 . Původně měl být součástí světové exhibice v roce 1942 sloužící k propagandě fašistického režimu. Nachází se v Římské čtvrti „Esposizione Universale Roma“. Celá budova je postavena v italském realismu.

Palazzo della Civiltà Italiana, autor: Bindalfrodo, CC-BY-SA-3.0
Půdorys, autor. Jean-Pierre Dalbéra, CC BY-NC 2.0

Výstavba

V roce 1935 začal Benito Mussolini naplňovat svou vizi o luxusní a impozatní čtvrti v centru Říma, která ukáže celému světu krásu a sílu Itálie. V rámci tohoto plánu dal vytvořit plán budovy, která měla připomínat obří antické kolloseum, které bylo navržené do tehdy moderního racionalismu. „Palác lidské civilizace“ měl být součástí rozsáhlého obchodního centra. Zahájení výstavy čtvrti E.42 bylo naplánováno na rok 1942, a to příležitosti dvacátého výročí Pochodu na Řím. Kvůli druhé světové válce ze záměru nakonec sešlo. V 50. letech minulého století však byly některé objekty dokončeny (například tato). Od počátku byla čtvrť E.U.R. zamýšlená jako nové centrum Říma. Ačkoli se podařilo záměr dokončit jen částečně, představuje čtvrť E.U.R. nejrozsáhlejší komplex racionalistické fašistické architektury.

Využití

Budova se měla s otevřením exhibice naplněna obchody. Dlouhá desetiletí nenaplňovala budova žádný účel, až v roce 2015 se zde rozhodla usídlit společnost Fendi.

Exteriér a interiér

Budova je majestátní, působí velice a stroze. Celá budova je tvořená řadami oblouků, které odkazují na slávu starého kolosea. Liší se od něj hlavně svým hranatým tvarem (proto „hranaté koloseum).Nad vstupní stranou kolosea je vyryt velký citát samotného Benita Mussoliniho : „ Národ básníků, umělců, hrdinů, světců, myslitelů, vědců, navigátorů, objevitelů.“

Pokud sepodíváme na fasádu budovy, zjistíme, že je tvořena šesti řadami devíti oblouků. Tento počet není náhodný, symbolizuje jméno fašistického diktátora, šest řad pro jeho jméno Benito a devět oblouků pro příjmení Mussolini. Po stranách dvou protilehlých monumentálních schodišť jsou dva páry sochařských skupin představujících Dioscuri (postavy z řecké mytologie), dílo Morbiducciho a Felciho, které působí jako spojení mezi slavnou historií Říma a Mussoliniho novými triumfy. Dalších 28 mramorových soch jsou alegorie různých lidských činností, které zvyšují hodnoty italského génia.

Oslavy anitcké kultury se mísí s racionalismem, který se jako myšlenkový směr dívá na vše z vědeckého, logického pohledu. Architektonický racionalismus vidí architekturu jako vědecký obor, vědecká stránka převažuje nad uměleckou. Během osmi měsíců po 8. září 1943 se EUR stala pevností německé okupace Říma. Během bojů byla fasáda budovy s výhledem na Tiberu zasažena třemi granáty, zatímco další zasáhla jižní stylobát; v přízemí byly německé jednotky používány jako dílna k opravě vozidel.

Plášť, autor: neznámý, CC BY-NC 2.0

detail sochy, autor: Blackcat, CC-BY-SA-3.0

Interiér, autor:Jean-Pierre Dalbéra, CC BY-NC 2.0


Kontroverze

V posledních letech se kolem této budovy vznáší kontroverze způsobená nastěhováním výše zmíněné společnosti Fendi. Tato značka je již několik let kritizována za výběr jejich sídla. Tento rozruch potvrzuje fatk, že ačkoli je Palazzo della Civiltà Italiana uznávanou památkou, dodnes mají o ní Italové své rozepře.

Zdroje